Embriq drifter blant annet ERP-systemet Infor M3 for Cycleurope, og overvåker og lagrer data produsert hos dem. Vi tok en prat med IT-sjef Kenneth Syvertsen hos konsernet for å høre om hans erfaringer med IT, ERP og digitaliseringen som har skutt fart under Covid-19.
Keiserens nye klær
Syvertsen er som mange av sine kollegaer på hjemmekontor, og har lagt om mange rutiner og systemer det siste året.
”Digitalisering er for oss litt som Keiserens nye klær – vi har holdt på med det i mange år, men nå kaller vi det noe annet enn vi gjorde før. IT er selvfølgelig helt essensielt for oss, og vår forretningsmodell. Av systemer er ERP-systemet Infor M3 helt klart det viktigste – det er det vi lever av. Alt annet kan regnes som støttesystemer.
Det er ekstremt viktig for oss at de som hoster og drifter våre systemer kan dette til fingerspissene, da vi har krav om at systemet er i gang 24/7. Vi jobber i et såkalt speilet miljø, noe svært få har dybdekompetanse på i Europa – det vet vi at Embriq har gode spesialister på,” sier Kenneth Syvertsen, i Cycleurope.
Til flere hundre kontorer
Cycleurope er et internasjonalt konsern med kontorer i store deler av verden. Antallet kontorer har steget drastisk til flere hundre mindre kontorer siden covid-19 formet hverdagen, og folk måtte begynne med hjemmekontor. Dette gav nye utfordringer og krav til tilgjengelighet og sikkerhet. I dag er flere hundre hjemme-kontorer koblet opp mot Embriq sine systemer.
”Når vi besluttet å bytte vår IT-partner gjorde vi research over leverandører i alle verdensdeler der Cycleurope opererer. All vår IT-drift må behandles likt og helst fra samme sted og av samme leverandør. Selv da korona inntraff og noen kontorer ble til flere hundre hjemmekontorer, hele veien fra Japan til California, fungerte det smertefritt,” sier Syvertsen.
Kontinuerlig oppetid
For et konsern som Cycleurope, er det svært harde krav til kontinuerlig oppetid. Også ved skifte av IT-partner og systemer.
”Flytteprosessen forløp over en helg, nesten helt uten nedetid. Det kan være en ganske omfattende prosess, men vi opplevde ingen problemer. Embriq kom svært godt forberedt og hadde full kontroll hele veien. Det er betryggende å jobbe med folk som har ordentlig peiling på det de driver med,” sier Syvertsen om hvordan det var å skifte IT-partner.
Om Cycleurope
Cycleuropes historie begynner i 1996 ved overtakelsen av den svenske sykkelprodusenten Monark. Det utviklet seg raskt til å bli en betydelig europeisk produsent og distributør. Cycleurope har kontorer i alle verdensdeler og distribuerer sykler av flere kjente merkenavn til over 50 land, men har sitt største marked i Europa. I 1996 overtok Cycleurope gjennom Monark også produksjonen av det norske sykkelmerket DBS. Selskapet er representert i Norge av Cycleurope Norge i Sandnes.
Tjenestene Embriq har levert:
Infor M3
Servere levert “As a service” eller “Private Cloud”
Office 365
Overvåking av nettverk for alle lokasjoner.
S2S – IP-VPN løsning. Dette er sikker kommunikasjon til utekontorer med internett som bærer for kostnadseffektiv løsning.
VPN forbindelser til brukerne