Hopp til innhold

Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann

Skrevet av: Svein Cato Winther

To enorme messehaller rommet i følge tall fra arrangøren, 345 utstillere fra 33 land. I løpet av tre dager ble to scener fylt med spennende foredrag for over 9000 besøkende.

På samme måte som Retail Technology Show i London, som vi besøkte tidlig i mai, kan EuroCIS være nyttige arenaer for skandinaver som ønsker å følge med på utviklingstrender og finne nye samarbeidspartnere og leverandører. Størrelsen på arrangementet gjør det krevende å orientere seg om man ikke har satt av god tid til forberedelser på forhånd.

For lite fokus på kundeverdi og forretningsnytte

Sist vi besøkte EuroCIS var i 2019 og vi etterlyste den gang mer fokus på kundeverdi og de gode kundehistoriene. Og det gjør vi også nå i 2022, men det er ikke tvil om at EuroCIS er en teknologimesse med stor T. Så da er det kanskje naturlig at andelen retailere på messen oppleves som forholdsvis lav, og at de vi snakket med som representerte norske retailere, kom fra IT siden.

EuroCIS gir rikelig med informasjon om bruk av sensorteknologi, kunstig intelligens, nye betalings- og selvbetjeningsløsninger, digitale plattformer, maskinvare, analyseverktøy og mye mye mer…

Embriq sine rådgivere forstår hvordan retailteknologien kan utnyttes til å skape reell forretningsverdi og kan bidra til både pilotering og skape troverdige ROI beregninger. Det er bare å ta kontakt med oss om man trenger rådgivning.

Scan Pay Go

Både blant utstillere og foredragsholdere var det mange som fokusert på selvbetjening, selvutsjekking og kontaktløse handleprosesser i de fysiske butikkene. Etterspørselen etter slike løsninger har sannsynligvis økt som følge av COVID-pandemien.

For å lykkes med selvutsjekk uten å skape for mye friksjon, er det behov for å omdefinere kasserere til å være kundeverter som støtter og veileder kundene. Spesielt viktig er det ved salg av alarmerte varer.

Vi deler overbevisningen om at mobilen vil bli den dominerende teknologien for selvbetjent handel i fremtiden med flere av foredragsholderne. En av foredragsholderne trakk det så langt til å si at 75% av kundene oppfatter en mobilbasert handlereise i butikken som både raskere og sikrere en den tradisjonelle handlereisen.

Det var en fornøyelse å observere responsen en av våre partner Fygi Technologies fikk på messen. Vi mener Fygi var en av de mest spennende utstillerne i år, og de traff helt klart en nerve i forhold til hva mange besøkende var opptatt av.

– Vi er her for å presentere Scan Pay Go-plattform i tillegg til å demonstrere vår «patent pending» FygiEye for første gang. FygiEye kombinerer RFID-teknologi og kunstig intelligens på en måte som er helt ny for det internasjonale retail tech markedet. Vi driver salg i det tyske markedet og har omfattende internasjonale ambisjoner. Det er derfor veldig viktig for oss å få vist frem, og få tilbakemelding på teknologi på «den store scenen» så tidlig som mulig. Vi er veldig fornøyde med responsen, forteller Amund Skaaden, som er CEO hos Fygi Technologies.

Det var en fornøyelse å observere responsen våre partner Fygi Technologies fikk på sin stand på EuroCIS

Vi velger de beste partnerne for dine behov og ønsker du en uforpliktende prat om hvordan Scan Pay Go kan utnyttes i din virksomhet er det bare å ta kontakt med oss.

Fra elektrioniske hylleforkanter til interaktive småskjermer og videorails

Den teknologien som dominerte utstillingsområdet var utvilsomt det som går under betegnelsen Elektronic Shelf Labels (ESL), men som nå har utviklet seg voldsomt de siste årene. Det som tidligere begrenset seg til elektroniske etiketter i svart og hvit, kommer nå i fire farger, noen interactive og / eller med videofunksjonalitet med høy kvalitet.

Det er nå på tide å se mer helhetlig på digital skjermbasert kommunikasjon i butikkene. Grensen mellom tradisjonell digital signage, ESL og interaktive skjermløsninger blir mer og mer flytende. Med tanke på at butikkomsetningen fortsatt er nærmere tre ganger så høy som online omsetningen for de fleste retailere, er det nærliggende å spørre seg hvorfor man fortsatt bruker vesentlig mer penger på digital markedsføring på nett enn i butikkene.

Utstillingen ble selvfølgelig dominert av stands fra de store etablerte aktørene, som vår partner SES-imagotag, men vi så også en løsning hvor skjermene ble trådløst forsynt med strøm, og en annen utstiller presenterte en «grønnere» løsning hvor alle etikettene på en hylle ble forsynt av et batteri. Det vil si at når batteriene må byttes etter 5-7 år slipper man å bytte alle etikettene, det er jo smart og bærekraftig.

På tide å utnytte RFID-teknologien fult ut

Det var flere utstillere med gode RFID plattformer tilstede på EuroCIS. For de fleste i retailbransjer har verdien av å ha full kontroll på varebeholdningen uten å bruke for mye ressurser til varetelling og kontroll, vært åpenbar i mange år. Likevel synes vi at adopsjonen er bemerkelsesverdi lav. Mange stiller fortsatt spørsmål om prisen på tagger, problemer med mange leverandører etc. På Retail Technology Show i London la den svenske sportskjeden Stadium og H&M den ballen død.

Vår samarbeidspartner RFKeeper hadde en spennende stand og viste de besøkende hvordan man kan utnytte RFID i kombinasjon med skjermløsninger for å gi ekstra verdi til RFID investeringen.

Ta kontakt med en av Embriq sine rådgivere om du ikke allerede er i gang med RFID eller om du ønsker å utnytte at produktene allerede er RFID enablet til å skape nye innovative kundeopplevelser.

Ønsker du å finne ut mer om hvordan vi kan bli din rådgivende partner på IT-løsninger for Retail? Les mer her

Flere artikler