Hopp til innhold
EuroCIS19 messe

Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann

Mye teknologifokus

Det meste av teknologien som ble vist frem oppfattes som kjent og moden. Vi har hørt om mye av det som vises frem i en årrekke allerede uten at det har tatt av i markedet.

Flere jeg snakket med mener at utstillerne fortsatt har for mye fokus på teknologi og for lite fokus på forretningsnytte med god forankring i konkrete kunde caser. Mange mener dette er en av årsakene til at de fleste retailere med fysiske butikker fortsatt ikke har kommet skikkelig i gang med å tilpasse seg en mer digitalisert virkelighet.

Dette er synspunkter jeg støtter fult og derfor har vi valgt en forretnings-orientert tilnærming når vi presenterer vårt Connected Store konsept for potensielle kunder.

EuroCIS gir rikelig med informasjon om sensorteknologi, kunstig intelligens, robotteknologi, nye betalings- og selvbetjeningsløsninger, interaktive skjermløsninger, digitale plattformer, analyseverktøy og mye mer.

Kreativitet og innovasjon

Det som er spesielt interessant på en slik messe er å registrere hvordan små og store leverandører stadig finner nye kreative, innovative og smarte måter å utnytte teknologien på. I stedet for å vie for mye av denne artikkelen til en oppramsing av alt som finnes av muligheter tenkte jeg å presentere noe av det som engasjerte meg mest denne gangen.

Neste steg med ESL

SES-imagotag er verdens ledende leverandør av det som kalles ESL (Electronic Shelf Labeling). Dette er teknologi som enkelte bransjer allerede har funnet god nytte av for å effektivisere arbeidet med å sikre at kundene får riktig prisinformasjon i butikkene.

Med utgangspunkt i de elektroniske prisetikettene utvikler SES-imagotag en stadig voksende portefølje av IoT og AI-baserte applikasjoner rettet mot å  automatisere butikker og skape friksjonsfrie handleopplevelser for kundene.

Jeg snakket med SES sine representanter om hva de tenker om neste generasjons løsninger basert på ESL. Praten gikk om alt fra automatisk overvåking av varehyller i sanntid for å sikre at hyllene ikke ble stående tomme til automatisk utsjekk og betaling.

Det som likevel fasinerte meg mest var det de kalte Mesh Product Locationing. Når alle etiketter vet hvor de er plassert i forhold til hverandre og alle etiketter er linket til en vare, skal man i prinsippet kunne få nøyaktig informasjon om hvordan hyllene utnyttes. Tør jeg spå at man i fremtiden vil få automatisk oppdaterte planogrammer basert på utnyttelse av ESL og mesh-teknologi?

Mesh-nettverk

SES-imogotag viste oss ESL sammenkoblet i et mesh-nettverk

Den nye Brustad-bua

Det eksisterer fortsatt lovbestemte begrensinger for når butikkene i Norge kan holde åpent på søndager og helligdager og hvor stor salgsflate de kan ha. Unntak gjelder for steder med mye turister. Motstanden mot «søndagsåpne» butikker generelt skyldes slik jeg oppfatter det, i hovedsak at det er ønske om å opprettholde en arbeidsfri dag. Fra varehandelen sin side er det nok mer snakk om økte kostnader uten en nevneverdig økning i inntektene.

For dagligvarebransjen i Norge er løsningen så langt å tilby kundene bemannede søndagsåpne arealer med et begrenset vareutvalg. I Sverige er det fritt frem, men en lov om nattarbeid hindrer likevel døgnåpen tilgjengelighet.

Det kan kanskje virke underlig å prate om dette i en artikkel fra EuroCIS, men etter å ha hørt Kalyna Styles fra NCR bruke uttrykket «Store within a store – the new 24/7» i sitt foredrag begynte tankene å løpe.

Vi har jo alle hørt om Amazon Go og latt oss fascinere av de fulldigitaliserte butikkene som også andre retailere rundt i verden eksperimenterer med. For de aller fleste vil slike konsepter ganske sikkert være alt for kostbare i uoverskuelig fremtid, og ikke noe man nødvendigvis er tjent med å implementere i hele butikken med en gang. Til tross for at det nå kommer billigere løsninger som er designet for å kunne betjene større salgsarealer, f.eks. fra AiFi som viste seg frem sammen med Microsoft, tror jeg det er lurt å tenke «butikk i butikken» i første omgang.

Jeg er temmelig sikker på at det snart vil være tilgjengelig komplette konsepter for selvbetjening, klare til å puttes inn i eksisterende butikklokaler. De nye 24/7 selvbetjeningskonseptene vil erstatte dagens betjente søndagsbutikker og vil kunne kjøpes som en tjeneste.

Start-Up området

Alle teknologimesser med respekt for seg selv må ha et dedikert område hvor små innovative selskaper får anledning til å vise seg frem. På EuroCIS inkluderte start-up området også en egen scene hvor de interesserte kunne høre korte presentasjoner fra disse nykommerne.

Det minste selskapet jeg pratet med bestod av kun to ansatte, men felles for alle var at de var offensive og trygge på verdien av egne løsninger til å delta på Europas ledende teknologimesse for Retail.

For mer informasjon, kontakt:

Svein Cato Winther
Forretningsutvikler

svein.winther@embriq.no
+47 90 53 98 16

Flere artikler