Hopp til innhold

Kommentar av forretningsutvikler Svein Cato Winther.

Jeg har nå sett nærmere på flere av de sammendragene og rapportene som er publisert i etterkant av NRF 2018 og synes det er interessant å lese at de i stor grad bekrefter det vi i Rejlers Embriq har pratet om en stund. Dagens forbrukere bryr seg ikke om kanaler men ønsker et sømløst, bekvemt og effektivt samspill mellom den digitale og fysiske verden og da må de fysiske butikkene styrkes digitalt, innsikten må økes og varetilgjengelighet og varesynlighet vil være avgjørende.

Connected Store i praksis

Vår nye samarbeidspartner Impinj, melder om «Connected Store» tema også på sin stand. De lot besøkende oppleve hvordan IoT-teknologien kan fungere i praksis gjennom å la de prøve automatisert utsjekking, interaktive omkledningsrom samt se hvordan varer kan spores fra produsent og helt frem til at kundene har forlatt butikken med varene. Les hva Ashley Burkle hos Impinj rapporterer her, The Biggest Trends of NRF 2018

Kanalfri strategi

Vi registrerer at mange store norske aktører fokuserer sterkt på at de må komme i gang med netthandel for å ikke bli tapere i markedet. Det må de nok på et vis, de må i hvert fall få opp digitale kontaktflater som attraherer forbrukerne og er i stand til å konvertere besøkende til betalende kunder.

Skal man lykkes med en kanalfri strategi må man være varsom med å etablere netthandel i en silo. En kanalfri strategi innebærer kanalløse aktiviteter sentralt, høy lagernøyaktighet både sentralt og i butikk og mulighet til å eksponere varetilgjengeligheten på tvers av lagersteder og butikker og fremfor alt frihet for kunden til å velge hvor og hvordan handelen skal fullføres.

Systemintegrator

For mange vil utfordringene ved å gjennomføre en kanalfri strategi virke uoverkommelige og vi ser at flere f.eks. peker på kapasitet i infrastruktur, systemarkitektur med utdaterte kjernesystemer, organisering og prosessarkitektur, finansieringsbehov etc.

Vi har erfart at de fleste retailere har sine spesifikke utfordringer og sine definerte prioriteringer, men også at flere etter samtaler med oss, får hjelp til å overkomme hindringer, ser nye muligheter i teknologien og sammen med oss finner løsninger som gir umiddelbar forretningsverdi i form av bedre innsikt, høyere effektivitet, ansatte som i større grad settes i stand til å betjene kundene og ikke minst mer spennende og attraktive butikker.

Kostnadsfri konsultasjon

Jeg hjelper deg gjerne med å finne frem i jungelen av muligheter. Med mitt engasjement for retail og nærmere 20 års erfaring fra bransjen, kan jeg hjelpe deg til å se muligheter der andre bare ser hindringer og utfordringer. En innledende kostnadsfri konsultasjon inngår i vår systemintegrator tjeneste.

Flere nyheter

Oslo

Besøksadresse

DEG 16, Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo

+47 21 93 99 99

kontakt@embriq.no

Se kart

Halden

Besøksadresse

Violgata 8
1776 Halden

+47 21 93 99 99

kontakt@embriq.no

Se kart

Göteborg

Besøksadresse

Gamlestadsvägen 2, B19
415-11 Göteborg, Sverige

+46 31 61 01 00

Se kart

Motala

Besøksadresse

Turbinvägen 8
591-61 Motala, Sverige

+46 141 22 48 60

Se kart

Stavanger

Besøksadresse

Forusbeen 78
4033 Stavanger

Se kart

Molde

Besøksadresse

Enenveien 2A
6416 MOLDE

Se kart