Hopp til innhold
Whats-int-store

Kommentar av forretningsutvikler Svein Cato Winther.

Jeg har tidligere påstått at vi snart kun kommer til å snakke om handel igjen. Like sikkert er det som at vi ikke lenger snakker om glassfiberski. Det digitale vil meget raskt bli en naturlig integrert del av kjøpsprosessen og trenger ikke lenger å æres med et forklarende tillegg.

2017 var året mange forventet store utfordringer for de tradisjonelle detaljistene og mange snakket om kjøpesenterdøden og problemene hos amerikanske giganter som Macy’s og Toys R Us. Samtidig var 2017 året da den verdensomspennende detaljhandelen leverte en bedre «holiday season» enn noen gang tidligere.

Fysisk verden, møter digital verden

Trenden det siste året er at flere og flere store netthandlere kjøper seg fysisk tilstedeværelse. Se bare til hva Amazon har gjort så langt og ryktene om at de også snuser på Target Corporation med 1.800 butikker og 37 distribusjonssentere i USA. Les mer om dette på Retail Dive.

Årsaken er at de vet at kundene foretrekker et sømløst samspill mellom den digitale og fysiske verden når de handler. Store Magazine sier det på denne måten:

«Digital needs physical. Physical needs digital. Sure, the two can peacefully co-exist, but the power of combining the two is unassailable.»

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv og spår samtidig at også Komplett kommer til å gjøre fysiske grep i løpet av 2018.

Teknologi vil drive detaljhandelens fremtid

Det er ikke tvil om at teknologi i økende grad vil drive detaljhandelens fremtid og det er med en viss forundring jeg observerer at svært få kjeder har kommet særlig langt i dette arbeidet. Det kan være at det er utfordrende å prioritere mellom motstridende interesser og bruk av begrensede investeringsmidler, hindringer relatert til utdaterte kjernesystemer, manglende kapasitet eller kompetanse.

Det er imidlertid lavthengende frukter å høste for de fleste. Utnyttelse av nettverkstilkoblede sensorer, som f.eks. beacons, har et stort potensiale for de fleste detaljister men det er tydeligvis en del hindringer i veien. Det kan være naturlig å trekke en konklusjon som denne ut fra Retail System Research sin benchmark rapport The Internet Of Things: Identifying REAL Benefits (September 2017):

“Someone in Fashion/Apparel/Brands industry seems to understand the Business Case, but have issues in existing infrastructure (61%) and/or struggle to get founding (52%) because business leaders don’t understand the benefits (57%)”

Systemintegrator

Ved å knytte til seg en god systemintegrator kan man få hjelp til å overkomme hindringer som dette, se skjulte muligheter og til å finne digitale løsninger som gir umiddelbar forretningsverdi i form av bedre innsikt, høyere effektivitet, ansatte som i større grad settes i stand til å betjene kundene og ikke minst mer spennende og attraktive butikker.

Jeg hjelper deg gjerne med å finne frem i jungelen av muligheter. Meget lang erfaring og dedikasjon til retail gjør at jeg kanskje ser muligheter der andre bare ser hindringer og utfordringer. En innledende kostnadsfri konsultasjon inngår i være systemintegrator tjenester.

What’s in store for 2018

NRF 2018 Retail’s Big Show & Expo er akkurat avsluttet og det blir spennende å se hvilke konklusjoner som trekkes ut fra årets arrangement. I mellomtiden kan dere les artikkelen «What’s in store for 2018» fra deres Store Magazine.

“Retailers will continue to explore ways to use IoT in the coming year for everything from keeping better tabs on their inventory to managing losses from theft and connecting with shoppers.”

Les hele artikkel fra NRF’s Store Magazine her.

Flere artikler