Hopp til innhold

Hva er nåtidens siste og beste løsninger på markedet?

Før jeg avslører mine tanker om fremtiden for retailere må det gjøres rede for nåtidens POS-system. Løsningene ligger allerede i skyen med en fremtidsrettet teknologi i bunn som gir deg mange muligheter. Løsningen gjør at du kan ta med deg kassen på mobil eller nettbrett rundt i butikken, istedenfor å kun ha ett fast kassepunkt. Denne løsning legger også til rette for selvbetjente stasjoner.

Mange retailere ser for seg løsningen uten et fast kassepunkt. Du kan jobbe med kunden der du står. Når en handel skal foregår kan du gjennomføre kjøpet og ta imot betaling gjennom din mobil eller nettbrett, på det stedet i butikken der du hjelper kunden. Dette gjør at kunden slipper å bli tatt med til et fast kassepunkt der det kanskje allerede står mange andre i kø og venter. Dette oppleves svært effektivt for kunden som handler i butikken din. Det er nettopp dette som er nyeste måten å jobbe på.

Hvordan ser fremtiden ut for deg i retail-bransjen?

Jeg tror på mer showroom. Butikkene vil fungere mer som et inspirasjonspunkt. Alle varer i alle størrelser er ikke nødvendigvis fysisk i butikken. Systemene i butikken kan hjelpe deg som kunde å finne ut hva du skal kjøpe, uten at du nødvendigvis tar med deg produktet hjem direkte fra butikken heller. Du finner hva du vil ha, trykker kjøp eller bestill, og så kommer for eksempel Porterbuddy og leverer varen på døren din innen du har rukket å komme hjem igjen. Deretter kan du fortsette dagen din til flere butikker, eller videre på cafe, uten å måtte tenke på å bære med deg etter hvert flere tunge poser med dagens handlefangst.

Første gang vi diskuterte dette var for rundt 20 år siden. Ingen hadde tro på dette da, men nå nærmer vi oss. Kvadratmeterprisen for butikklokaler har økt og teknologien gjør det mulig å tenke nytt. Dette åpner for mindre butikker, men med samme vare utvalget. Nettbutikk og fysisk butikk vil nærme seg hverandre både i utvalg og måte å handle på. Kjedene vil ha samme kundeinformasjon uansett om det handles fysisk eller på nett. Med ny teknologi kan butikkene spare mye penger når behovet for store butikker minker. Det vil også spare kunder for mye frustrasjon ved å unngå å lete etter varer fysisk i butikken, hvor for eksempel mange varer henger tett og uoversiktlig på et stativ.

To personer på et lager som holder en pakke og ser på en Ipad

Men fysiske butikker kommer ikke til å forsvinne. Det er vil fortsatt være et behov for å kunne bytte varer direkte i butikk i fremtiden, varer som for eksempel er kjøpt på nettet. Dette er for å unngå å måtte sende tilbake og potensielt måtte bestille en ny vare i riktig størrelse, samtidig som du sender tilbake varen som ikke passet. Dette er et viktig behov for kunden som må fortsette å dekkes i fremtiden.

Sist, men ikke minst er det et stort behov for å redusere miljøutslipp. Det å bestille en vare hjem, kanskje i flere forskjellige størrelser, for så å sende det som ikke passet tilbake er en lite miljøvennlig måte jeg har lite tro på i fremtiden. Her må det gjøres drastiske endringer for å få ned miljøutslippet i varehandelen.

Flere artikler