Hopp til innhold
Bilde av ryggen til to personer i verneutstyr som ser utover arbeidsplass med NGI logo på ryggen

Foto: Sverre Hjørnevik

Geoteknikk handler om å bygge i, og med, bakken. Når større installasjoner som tuneller og havvindmøller skal bygges, må vi være sikre på underlaget og miljøet rundt. Her kommer den private stiftelsen NGI – Norges Geotekniske Institutt – inn i bildet.

– Vi er det ledende geotekniske fagmiljøet i Norge. Hos oss finner du dedikerte forskere som bryr seg om «saken». Vi skal levere geoteknikk som skal brukes i det norske samfunnet, både til havs og på land, forteller IT-driftssjef Arne Thune Wiiger.

NGI driver forskning, utvikling og innovasjon innen geofagene. Målet er å finne løsninger som sikrer at vi bygger, bor og ferdes på sikker grunn. Da må også de tekniske løsningene være på plass.

Profilbilde av Arne Thune Wiiger fra NGI

Arne Thune Wiiger er IT-driftssjef hos NGI, og er svært fornøyd med den nye IT-løsningen de har fått på plass.

 

– IT er arbeidshverdagen for svært mange av de ansatte hos NGI. Det gjelder selvsagt også forskerne, som er helt avhengig av teknologien i bunn for å gjøre beregninger. IT er integrert i alle ledd i NGI. Det er verktøykassen vår, forteller Arne.

Derfor ble det helt avgjørende å finne en fagsterk leverandør innen IT-drift. Det fant de i Embriq.

Vi trengte en sparringspartner

Arnes avdeling har hatt ansvar for alt tilknyttet den daglige driften, fra overvåking av systemer til brukerstøtte. Det gjorde at det ble utfordrende å fokusere all energi på teknologien. Akkurat nå står nemlig NGI midt i en omfattende digital transformasjon.

For å sikre at også IT-løsningene innoveres, var det nødvendig å fase ut noen av oppgavene.

– Vi er en liten avdeling med et stort spekter. Forskningsmiljøet består igjen av flere mennesker med svært spesifikke behov, som kan variere stort. Derfor har vi ofte vært nødt til å bruke eksterne eksperter med dybdekompetanse for å finne gode løsninger. Det er ikke optimalt. Vi trengte noen som kunne levere det tekniske – serverdrift og housing – som også kunne være en sparringspartner for fremtiden. Derfor falt valget på Embriq.

To arbeidere som inspiserer et sementrør på en grunnarbeidsplass

NGI ønsker at vi skal bygge bo og ferdes på sikker grunn og er involvert i store prosjekter for å gi bedre og mer bærekraftige løsninger for samfunnet. Foto: Sverre Hjørnevik

Skalerbare løsninger gir fleksibilitet

NGI var avhengige av å ha en skalerbar løsning, der de fortløpende kunne bestille eller avbestille løsninger fra Embriq. Det har åpnet for mer innovasjon i de tekniske løsningene.

– I tillegg til driftstjenesten ba vi om å få opsjoner for resten av tjenestekatalogen, som nettverk og helpdesk. Embriq var veldig tilpasningsdyktige. Andre leverandører kan gjerne skilte med å ta ansvar fra A til Å, men kun hvis det er på deres måte. Det er ikke optimalt i et forskningsmiljø. Du kan ikke være nyskapende og drive med utvikling om du tvinges inn i et system. Vi er helt avhengige av at også partnerne våre ser muligheter fremfor begrensninger. Embriq møtte oss på alt vi trengte, og nå har vi en strategisk partner som vi kan jobbe med over lang tid, sier Arne.

Stabilitet i drift, selv på flyttefot

Èn ting er å flytte deler av driften over til en annen leverandør. Hakket mer komplisert blir det når man samtidig skal bytte lokaler. NGI bygger nemlig et nytt bygg på Campus Ullevål, som blir et av de første nye byggene i det som omtales som Oslo Science City. Under byggeperioden skulle de flytte til Nydalen, og flyttedatoen ble 28. februar. Det var avgjørende å få IT-systemene ut av bygget, samtidig som maskinparken ble oppdatert.

– IT-systemene måtte flyttes, og samtidig være i full drift. Denne prosessen startet da vi alle satt på hjemmekontor. Vi måtte ha oppetid for å sikre at forskerne kunne utføre testing. IT kunne ikke bli et hinder for at flyttingen skulle gjennomføres. Embriq tok over, slik at vi kunne bruke tiden på å flytte. Det frigjorde mye tid for oss, sier Arne.

Prospekttegning av nye campus Ullevål

Nye Campus Ullevål er fremdeles i utbyggingsfasen. Nå holder NGI til i midlertidige lokaler i Nydalen.

En ny tid, nye fokusområder

NGI er nå på plass i nye lokaler, og Embriq håndterer store deler av IT-driften. Alt som tidligere stod i deres egen datahall driftes nå av Embriq, og står hos dem. Alle systemer overvåkes 24/7 hele året. En stor forandring, da Arnes avdeling tidligere stod for overvåkningen også.

– Det er deilig å ikke ha ansvar for at maskiner, programvare og utstyr fungerer til enhver tid. Når telefonen ringer må vi ikke hoppe opp og løse et problem, vi kan heller jobbe med applikasjonsutvikling og innovasjon. Nå tar Embriq ansvaret for driften – kanskje ferieavviklingen endelig blir enklere, ler Arne.

Vi trengte noen som utfordret oss

IT-avdelingen hos NGI kan endelig fokusere på den digitale transformasjonen. Denne reisen består av tre innledende faser. Første del bestod av å flytte ut, og ikke minst etablere samarbeidet med Embriq. Nå kan de endelig høste fruktene av den krevende perioden.

– Oppetiden har blitt mye bedre, og vi har mange muligheter foran oss. Det er nå den morsomme jobben begynner. Embriq er en fagsterk driftspartner som påpeker hva vi bør gjøre annerledes, som viser oss hvilke muligheter vi har. Vi trengte noen som utfordret oss, forteller Arne.

Nå er søkelyset rettet mot forretningsnære aktiviteter og innovasjon.

– Vi har ikke jobbet sammen med Embriq veldig lenge, men opplever at dette er en god match. De er proaktive, enten det er snakk om drift, sikkerhet eller innovasjon. I tiden fremover skal vi hente høyt- og lavthengende frukter med Embriq, avslutter Arne.

Ønsker du å vite mer om hvordan Embriq kan hjelpe selskaper med den digitale transformasjonen og IT-drift? Les mer her

Kontaktpersoner

Flere artikler