Risiko- og sårbarhetsanalyser utgjør et viktig verktøy i arbeidet med å etablere oversikt over hvilke fremtidige utfordringer samfunnet vårt står ovenfor. Oslotrikken startet høsten 2011 en prosess for å oppdatere og supplere eksisterende katastrofe- og ulykkesscenarier, og Rejlers Railconsult bistod i kartleggingen.
Hensikten med kartleggingen var å oppdatere og supplere katastrofe- og ulykkesscenariene for Oslotrikken.
Prosessen innebar blant annet å:
gi kvalifiserte innspill til oppdatering av gjeldende beredskapsplaner, med tiltak som favner nye feilmekanismer som kan inntreffe og utvikle seg videre til å gi alvorlige konsekvenser for Oslotrikken.
bidra til å sørge for at normaldrift i Oslotrikken kan gjenopprettes raskest mulig etter en hendelse
bidra å kunne dimensjonere til beredskapen i Oslotrikken ut i fra gjeldende risikobilde
Kartlegging av ulykkesscenarier
Rejlers Railconsult bistod med å identifisere scenarietyper og hendelser med større skadepotensial, samt scenarier med lavere risiko. Det ble også fokusert på viljeshandlinger og forhold rundt informasjon i forbindelse med vurderingen av trusselbildet.
Kartleggingen omfattet blant annet:
- Dagens ulykkesscenarier og tiltak for Oslotrikken
- Nye identifiserte scenarier og tiltak
- Utfordringer og tiltak knyttet til ansvar, organisering og beredskap
- Utfordringer ved implementering av nye tiltak
- Anbefalinger og forslag, samt prioritering av krav til fremtidig løsning
Foto: CF Salicath / Rejlers Railconsult